Lenker og litteratur
Podcast
Lektor Lomdalens innfall: Ingrid Lund om det stille adferdsproblemet. Hør her.
Utvalgte vitenskapelig artikler
Lund, I. (2008). I Just sit there;. Shyness as an emotional and behavioural problem at school.Journal of Research in Special Educational Needs, 8(2), 78-87
Lund, I. (2009). An Exploration of Self-awareness among Shy Adolescents.Young,17(4), 375-397
Lund, (2010a): Listen to Shy Voices. Shyness as an Emotional and Behavioral Problem in School. Center for Behavioural Research Faculty of Arts and Education, Norway (PhD)
Lund, I. (2010b): Det stille atferdsproblemet i møte med lærerens relasjonskompetanse og mentaliseringskapasitet.Spesialpedagogikk,1, 4-9
Lund, I, Ertesvåg,S., Roland,E., (2010c): Listening to Shy Voices -Shy Adolescents' Experiences with Being Bullied in School.Journal of Child and Adolescent Trauma,3(3), 205-223
Lund, I. (2011a): Om å lytte til de stille stemmene.Specialpædagogik,31(03), 29-37 Lund, I. (2011b): Sårbare elever i skolen.Spesialpedagogikk, 1, 15-21
Lund, I. (2013): Dropping Out of School as a Meaningful Action for Adolescents with Social, Emotional and Behavioral Difficulties.Journal of Research in Special Educational Needs
Ekornes,S., Hauge, T.E, Lund, I. (2013): Teachers as Mental Health Promoters. A Study of Teachers' Understanding of the Concept of Mental Health.International Journal of Mental Health Promotion
Lund, I., Helgeland, A., Kovac,V.B.(2015):Empirically based analysis of methodological and ethical challenges in research with children as participants: the case of bullying in kindergarten.Early Child Development and Care: 1-13.
Kovac, V.B., Lund, I., Omdal,H. (2015): Learning environment in light of systemic, institutional and cultural interpretations: An empirical-based conceptual analysis. Educational Studies.
Helgeland, A., & Lund, I. (2016). Children's Voices on Bullying in Kindergarten.Early Childhood Education Journal, 1-9.
Lund,I., Helgeland,A. & Kovac, B.V. (2017): På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv, Acta Didactica Norge, 11:3
Kovac, Velibor Bobo; Lund, Ingrid; Omdal, Heidi (2017)
Learning Environment in Light of Positional, Institutional, and Cultural Interpretations: An Empirically-Based Conceptual Analysis. Educational Studies,Volum 53.(1) s. 78-94
Kovac Velibor Bobo, Tveit Anne Dorthe, Omdal Heidi, Lund Ingrid (2018), Directional motion: An empirically based model of development in educational institutions (2018). Improving Schools .ISSN 1365-4802. 21 (2), s 127 - 140 doi: 10.1177/1365480218772637
Anne Helgeland, & Ingrid Lund. (2018). «Det hjelper ikke å si ifra til de voksne». Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, (02-03), 148-158.
Helgeland, A., Lund,I. & Vik,K. (2021). «Jeg er en skam for verden» Mobbingens konsekvenser og skammens betydning. Spesialpedagogikk, 05, 54-67.
Utvalgte faglig monografier på akkreditert forlag
Lund, I. (2004): Hun sitter jo bare der! Innaggerende atferd blant barn og unge.Bergen, Fagbokforlaget.
Lund, I. (2012):Det stille atferdsproblemet. Innagerende atferd i barnehage og skole, Fagbokforlaget,Bergen
Lund, Ingrid; Helgeland, Anne. (2020): Mobbing i barnehage og skole, nye perspektiver Cappelen Damm Akademisk.
Kapitler i bøker
Lund, I. (2014): Tydelige og varme voksne i møte med mobbing i barnehagen (s.111-126). I Helgesen, Mai Brit,Mobbing i barnehagen, et sosialt fenomen.Universitetsforaget, Oslo.
Lund, I. (2015): Dropping out or holding on? Dropping out as a sign of the difficulties experienced by adolescents with social, emotional and behavioral difficulties (SEBD) in the transition to upper secondary school.In:Cameron,D., Thygesen,R.,Transition in Special Education Waxmann Publishing Co. New york. US .
Lund, I. (2018). Kommunikasjonens muligheter og utfordringer i samarbeid. s: 338-354, I Barn og unge i midten, Red: Johannessen, Baard og Skotheim, Torhild. Gyldendal Akademisk, Oslo.
Omdal, H., Lund, Ingrid. (2021). Ledelsens betydning for samarbeid i barnehagen. I H. Omdal, Thorød,Anne Brita (Red.), Uliek profesjoner, felles mål (s. 51-66). Oslo: Universitetsforlaget.
Lund,I. (2022): Dialoger i tidlig innsats mot mobbing. I Bjørnsrud,H., Nilsen,S.(red). Tidlig innsats- i en skole for alle? ) s.266-282. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Lund,I. (2023): Et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø I Mørreaunet,S. & Glasser,V., (Red), Barnehagens grunnsteiner, formålet med barnehagen, (s.190-200). Universitetsforlaget.
Formidling
Barnebok
Lund, I. Tollerød., A.: (2014). Mattias er alene, Portal Forlag.
Pedagogisk lærehefte
Lund,I. (2014): De er jo bare barn. Om barnehagebarn og mobbing. Pedlex, Oslo
Lund,I. & Helgeland, A.(2016): Mobbing i barnehagen. Anerkjennelse som forebygging. Pedlex, Oslo
Helgeland,A. & Lund,I. (2018). Samarbeid mot mobbing i barnehagen, Pedlex, Oslo
Helgeland, A. Lund, I. (2022). Barnehagekultur- utfordringer og muligheter. Bergen: Fagbokforlaget.iv inn tekst her